24اکتبر 2022 - نتایج مطالعه منتشر شده در Diabetes Care بر اهمیت حفظ HbA1c کمتر از 7 درصد برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1، برای جلوگیری از رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو و ماکروآلبومینوری تاکید می کند.

پرفسور Hans J. Arnqvist، استاد بخش غدد درون ریز و دپارتمان علوم زیست پزشکی و بالینی در دانشگاه لینشوپینگ سوئد، گفت: مطالعه ما دقیقاً به غلظتی از قند خون در دراز مدت اشاره دارد که می تواند از عوارض جدی دیابت جلوگیری کند. این یافته می تواند انگیزه ی بیمار را برای کنترل سطح قند خون خود افزایش دهد.

مطالعه ی VISS یا عوارض عروقی دیابت در جنوب شرقی سوئد، یک مطالعه مشاهده‌ای مبتنی بر جمعیت با شرکت 447 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 ، یا سن کمتر از 35 سال بود، که بیماری دیابت آنها در فاصله ی سالهای 1983 تا 1987 تشخیص داده شده بود. شرکت‌کنندگان از زمان تشخیص دیابت نوع 1 تا ژانویه 2019 تحت نظارت قرار گرفتند. محققان میانگین وزنی بلندمدتHbA1c را تخمین زده و عوارض مرتبط با سطوح مختلفHbA1c ، را طبقه‌بندی کردند.

در 32 سال پیگیری، 64 درصد از شرکت کنندگان دچار رتینوپاتی دیابتی غیرپرولیفراتیو، 27 درصد دچار رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو، 9 درصد بدون رتینوپاتی، 83 درصد دچار میکروآلبومینوری و 8 درصد دچار ماکروآلبومینوری شدند، در حالیکه 9 درصد به میکروآلبومینوری مبتلا نشدند. کسانی کهHbA1c  تقریباً طبیعی داشتند، رتینوپاتی یا ماکروآلبومینوری نداشتند.

کمترین سطح HbA1c که با رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو مرتبط بود، 7.3 درصد بود و کمترینHbA1c  مرتبط با ماکروآلبومینوری 8.1 درصد بود. با افزایش HbA1c، شیوع رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو و ماکروآلبومینوری افزایش یافت. میانگین وزنی HbA1cبرای 74 درصد از افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو و 44 درصد از افراد مبتلا به ماکروآلبومینوری، بیش از 9.5 درصد بود.

شیوع هر دو عارضه در 32 سال پیگیری افزایش یافت بطوریکه در سطوح HbA1c با میانگین وزنی پایین‌تری در مقایسه با تجزیه و تحلیل داده‌های همین مطالعه در 20 تا 24 سال پیگیری، رخ داد. شیوع رتینوپاتی از 14 درصد در تجزیه و تحلیل قبلی به 27 درصد و شیوع نفروپاتی از 4 درصد به 8 درصد افزایش یافت.

پرفسور Arnqvist، گفت: نتایج مطالعه ما نشان می دهد که اگر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می خواهند برای حداقل 32 سال، به طور کامل از آسیبهای جدی دیابت در امان بمانند، باید میانگین قند درازمدت خود را زیر 53 میلی مول در مول (7 درصد) نگه دارند. خطر عوارض چشمی و کلیوی با افزایش سطح هموگلوبین A1c بالاتر از این سطح، افزایش می یابد. نتیجه گیری ما به جلوگیری از عوارض ناشی از آسیب عروق خونی مربوط می شود. اما اگر بیمار مشکل قند خون پایین(هیپوگلایسمی) داشته باشد، نمی‌توان سطح قند خون را به این شدت کنترل کرد.

منبع:

https://www.healio.com/news/endocrinology/20221005/hba1c-less-than-7-recommended-in-type-1-diabetes-to-avoid-retinopathy-nephropathy